ASSAJOS

Quatre assaigs audiovisuals 

Es tracta de quatre assaigs audiovisuals de 30 minuts de duració cada un, concebuts com una aproximació a diversos oficis del cinema des de la pràctica femenina. Es van poder veure del 8 de març fins l'1 de juny del 2014 al Museu del Cinema i ara estan accessibles online a través dels següents enllaços:
·      Directores
·      Guionistes
·      Muntadores
·      Actrius

Cada peça estableix un diàleg entre el passat i el present: per una banda, es fa un treball exhaustiu de documentació per el·laborar un discurs històric sobre cadascun dels temes (sobretot a les entrevistes il·lustrades) i, per altra banda, aquest discurs està complementat amb les declaracions de professionals del cinema del nostre país per tal de conèixer la seva pròpia experiència i d’especialistes en la matèria que desenvolupen els temes plantejats. Hem considerat necessari reduir l’àmbit de recerca a Europa i als EUA, centrant-nos en aquelles figures considerades més rellevants pels historiadors del cinema i els investigadors acadèmics, sempre passat pel nostre propi filtre. No podrem citar totes les protagonistes de la història del cinema, però sí aquelles que ens semblen més rellevants per diferents motius. Totes les referències dels vídeos poden consultar-se AQUÍ. 

1.- DIRECTORES:

Des de les pioneres del cinema com Alice Guy i Lois Weber fins a les directores actuals, joves avalades per la crítica com Sofia Coppola i Mia Hansen-Love o consagrades per la seva fructífera carrera com Agnes Varda, passant per les cineastes avantguardistes com Maya Deren o Vera Chytilová.

Professionals entrevistades per a les entrevistes il·lustrades:

·   Mar Coll (cineasta catalana de pel·lícules de ficció: “L’última polaroid”, “Tres dies amb la família”)
·   Neus Ballús (cineasta catalana de pel·lícules documentals: “La plaga”, “L’avi de la càmera”).

Experts/es entrevistats per a les entrevistes il·lustrades:

·    Àngel Quintana (periodista i professor universitari)
·   Elena Oroz (investigadora i professora universitària, programadora del Festival Punto de Vista)
·    Imma Merino (periodista i professora universitària)
· Natalia Piñuel (programadora independent, co-fundadora de Playtime Audiovisuales, responsable de “Films de Femmes”)


2.- GUIONISTES:

Des dels inicis del cinema, algunes dones van inaugurar la seva carrera cinematogràfica en el terreny de l’interpretació però van acabar destacant en l’art d’escriure guions, com és el cas de June Mathis, Frances Marion o Elynor Glyn. En aquests primers anys cal destacar el treball col·lectiu i participatiu entre aquestes emergents professionals del món del cinema i altres dones actrius i cineastes. Durant el període clàssic del cinema de Hollywood, malgrat la manca de dones realitzadores si que van poder fer carrera algunes guionistes com Anita Loos (guionista de screewball comedies, les comèdies d’embolics que van ajudar a la població nord americana a evadir-se de la Gran Depressió) o Lillian Hellman (guionista d’històries més compromeses a nivell social). Des dels anys trenta fins a l’actualitat moltes dones han col·laborat en la transformació de les tècniques narratives del guió, tot i que sovint no han rebut el reconeixement merescut.

Professionals entrevistades per a les entrevistes il·lustrades:

·      Isa campo (guionista: “Los pasos dobles” –Conxa d’Or al Festival de Sant Sebastià-, “El cuaderno de barro”, “Murieron por encima de sus posibilidades”, “La noche que no acaba”, “Los condenados”...)
·      Laura Merino (guionista: “La lapidació de Saint Étienne”)

Experts/es entrevistats per a les entrevistes il·lustrades:

·      Eulàlia Iglesias (periodista i professora universitària), Imma Merino (periodista i professora)
·   Esteve Riambau (director de la Filmoteca de Catalunya, professor universitari, assajista i cineasta)
·      Imma Merino (professora universitària i periodista)


3.- MUNTADORES:

En el període del cinema mut a Hollywood, el muntatge de les pel·lícules es va convertir en una tasca femenina per la seva semblança amb l’ofici de cosidora. Però amb l’arribada del cinema parlat i les conseqüents complicacions tècniques es va considerar un treball masculí, segons la falsa teoria de la incapacitat “natural” de les dones per a la tecnologia. Tot i aquesta dada, les dones mai han deixat de treballar com a muntadores i en alguns casos s’han erigit en autèntiques revolucionàries de l’art del muntatge com és el cas de les pioneres soviètiques, Elisabeta Svilova i Esfir Shub. A partir de la dècada dels 70 van destacar muntadores en el context del Nou Hollywood (Verna Fields i Thelma Schoonmaker, entre d’altres) que van establir col·laboracions estables amb directors de prestigi. A Europa hem de destacar la feina de Danièle Huillet, entre d’altres.

Professionals entrevistades per a les entrevistes il·lustrades:

·      Lupe Pérez (muntadora –“El quadern de fang”, “El cielo gira”- i realitzadora –“Diario argentino”, “Cuentos crueles”-)
·      Virginia García del Pino (muntadora i realitzadora: “El jurado”, “Espacio Simétrico”, “Mi hermana y yo”, “Lo que tú dices que soy”, “Dime quién era Sanchicorrota)
·      Núria Esquerra (muntadora: “En construcción”, “Els nens de Rússia”, “Veinte años no son nada”, “Tierra negra”, “Més enllà del mirall”, “En la ciudad de Silvia”, “Mercados futuros”, “El foso”)

Experts/es entrevistats per a les entrevistes il·lustrades:

·      Àngel Quintana (professor i periodista).
·      Maria Ruido (professora universitària, investigadora i creadora audiovisual)


4.- ACTRIUS:

Aquest assaig sobre l’interpretació femenina es centra en tres aspectes:
4.1.- Representació de la dona en el cinema i creació d'estereotips femenins: des de l’Star System de Hollywood, amb la creació maniquea d’arquetips (analitzant la relació establerta entre vida pública i privada de les estrelles cinematogràfiques), fins als models contemporanis de representació de la dona, traçant un recorregut que destaca els predominants de cada època. 
4.2.- La mirada masculina i els codis de representació hegemònics.
4.2.-  El primer pla: auge, transformació i descens d'un mètode de filmació i d'interpretació. 

Experts/es entrevistats per a les entrevistes il·lustrades:

·      Imma Merino (professora universitària i periodista)
·    Elena Oroz (investigadora i professora universitària, programadora del Festival Punto de Vista)
·      Andrés Hispano (professor universitari, comissari, realitzador audiovisual)
·      Nacho Moreno (investigador cultural)
·      Núria Araüna (professora universitària)

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Etiquetas